Laat jezelf zien!

Als ondernemer ben je goed in wat jij doet, je vindt het leuk, het heeft je ziel en zaligheid maar je hebt er wel klanten voor nodig!

Die klanten kunnen je alleen vinden wanneer je zichtbaar bent. Je zult jezelf moeten laten zien. Hoe doe je dit op een manier die bij jou past?  Nu is er veel tegenwoordig, er zijn veel kanalen waar je gebruik van kunt maken en ook is er altijd wel een coach of hippe influencer die je kunt volgen om van te leren. Er is echter wel een valkuil aan die hoeveelheid informatie: vergelijken….

Je filmpje moet wel perfect zijn voordat je hem plaatst of je bent uren met de perfecte blog bezig…En toch zeker iedere week MOET dat want anders ben je niet frequent…

Herkenbaar? Voor mij wel in ieder geval. Ik heb echter ontdekt dat het super belangrijk is en blijft om vooral jezelf te zijn. Op een manier te blijven werken die bij je past. En eerlijk is eerlijk, wanneer het moeten op de hoek gaat kijken, ook al ‘moet’ het van mijzelf dan is de lol er snel af.

Wat je tegen kunt komen van jezelf

Hoe communiceer jij? Met welke mensen wil jij in contact? Verbind jij je makkelijk? Hoe laat jij jezelf zien? Hoe werkt het vóór jou? Dit zijn allemaal vragen die in het onderzoeken naar wat voor jouw bedrijf werkt centraal staan.

Maar ook: wat kom je tegen wanneer jij je meer zichtbaar wil maken?

Zelf heb ik bijvoorbeeld gemerkt dat de ondernemer in mij erg enthousiast wordt van dit idee, maar dat er ook altijd iets in de weg zat. Er is een heel kwetsbaar stukje in mij wat het ergens nog doodeng vindt om mijzelf zichtbaar te laten zijn. Iedereen kan wat van je vinden en het ook ‘pijn’ doen is een gedachte die daar bij hoort. Ik was mij eerder al wel van dit innerlijk kind stuk bewust, maar onlangs ontdekte ik dat ook zij als het ware in de weg zat bij mijzelf als ondernemer naar buiten brengen.

Dit kwam o.a. weer naar voren toen ik bezig ging met een nieuwe lezing die ik gemaakt heb met Lisa Portengen. Ergens saboteer ik mijzelf door voorzichtigheid in te bouwen. Toen ik merkte dat dit nog zo sterk speelde vond ik dat eerst lastig. Het liefst stop ik het weg of negeer ik het en ga vooral door met mijn plannen. Het zit immers in de weg.

Maar… het werkt niet. Werken vanuit het hoofd, kost je veel energie en brengt niet wat je voor ogen had. Je mist de connectie met je publiek. Je weet dat het beter kan, anders kan.

Het ‘iets’ zat mij niets voor niets ‘in de weg’. Het verdient aandacht.

Uitwisseling van energie

Wanneer je als zelfstandig ondernemer werkt komen mensen voor jou. Niet (of niet alleen maar) voor wat je doet of welke methode je gebruikt. Denk maar eens aan de mensen waar je zelf graag komt en mee werkt. Voor succesvolle samenwerkingen is het belangrijk dat er een ‘klik’ is.

Dat wat er in je leeft, wordt gereflecteerd buiten jezelf, in je omgeving. Vanuit dit gegeven kun je verwachten dat je (potentiële) klanten ergens voelen dat het niet klopt. Ook al zijn zij dit zich niet bewust. Wel maakt het dat jij je afvraagt waarom je zo hard moet werken om een paar geïnteresseerden bij elkaar te krijgen voor een workshop of dat je alleen maar afzeggingen krijgt of erg veel moeite moet doen om mensen zich vertrouwd te laten voelen. Het is ergens voelbaar. Dat jij het je zelf nog niet helemaal waard vindt. Wanneer jezelf worstelt met een stukje oud zeer op het vlak van zichtbaarheid bijvoorbeeld dan werkt dit, of je wilt of niet, door.

 

Authenticiteit

Die stukjes die zo af en toe ‘pijn’ doen kunnen we blijven zien als iets dat in de weg zit op jouw weg naar succes. Toch is en blijft het, zeker wanneer niet voldoende erkend wordt, heel aanwezig onder de oppervlakte. Hier bewust van zijn en ook bewust, anders mee omgaan maakt dat je meer in verbinding kan zijn. In jezelf en dus ook meer met de ander. Ook dat wat je lastig vindt, of zelfs een beetje ‘pijn’ doet zo af en toe mag er zijn. Dat hoeven we niet weg te stoppen. En.. je hoeft je er zeker niet door te laten weerhouden. Laat jezelf zien, vertel je verhaal, ook mét de wrijving die je hierin zo nu en dan tegen komt. Als jij je verhaal kunt vertellen, als mensen dit kunnen voelen dan nemen ze jouw boodschap ook makkelijker aan. Alles is met elkaar verbonden dus ook jij en de ander. Communicatie is een uitwisseling. Meer nog in energie dan puur en alleen gesproken of geschreven tekst. En dus pleit ik hierin meer voor authenticiteit dan zichtbaarheid. Het maakt dat je veel meer voelbaar bent.

Authenticiteit gaat veel meer over: Wie ben jij en welke verhaal heb jij te vertellen? Kun en durf jij jezelf te laten zien? In alles wie jij bent.
Laat dus niet (alleen) zien dat jij je marketing skills goed beheert, laat vooral jezelf zien!

 

Hoe laat jij jezelf zien?